mandag 13. august 2012

KORTSPILL MED BARNA ANBEFALES!

The card players av Paul Cézanne

Denne illustrasjonen er litt drøy i forhold til det jeg skal skrive om, men siden jeg liker bildet og kunstneren så godt måtte jeg benytte anledningen til å ta det med. Dette bildet finnes i The Courtauld Collection i London som nå disponeres av Universitetet og studentene på Kunsthistorie. Samlingen er åpen for alle og jeg anbefaler den på det varmeste, her finnes Tolouse - Lautrec, Monet, Renoir, Modigliani, Dégas, Matisse, Gauguin, Pissarro, Cézanne, van Gogh og Manets storslagne Frokost i det grønne. Dette er en perle om du ønsker å se kunst. Cézanne malte flere versoner av motivet med kortspillerne, og ett av dem var det som hadde blitt solgt/kjøpt for høyest sum noensinne før Skrik slo alle rekorder tidligere i år.

Så til det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om. Kortstokken. Den med 52 kort. En utrolig oppfinnelse, som kan brukes til uendelig mye, og er genial for å aktivisere vår matematiske hjerne. Til å planlegge, huske og ha litt flaks. Til å trene opp evnen til å tåle å tape, vente på tur og mestre noe nytt. Kortstokken er en samlende aktivitet for hele familien, og den kan brukes på alle nivåer.

I dag introduserte jeg kortspillet KRIG til min 5-åring. Selvet ordet krig er jo ikke så sympatisk, men det er også det eneste negative med spillet som utvikler evnen til å se tall og mengder i forhold til hverandre. 5-åringen fikk det til med en gang, og ikke fordi han nødvendigvis vet at symbolet for tallet seks symboliserer en større mengde enn hva tallet 5 gjør Men han ser mengden hjerter for eksempel på kortet, og får visuell hjelp til å se hva som er størst og minst.

Spill kort med unga er mitt råd. Det er en fin felleskapsaktivitet som trimmer hjernen og noen ganger lattermusklene - hvor gøy er ikke GRIS for barna, og hvor morsomt er det ikke å være voksen når det går surr i tomlene! Jeg kjenner meg så igjen i barna i aktiviteter som dette, de opplever det jeg opplevde; å helt glemme det med tommelen, og hvor spennende var det ikke når man fikk fem like og satt der med tommelen i noe som kjentes som en evighet før noen oppdaget den! Og så lalleren etterpå!

God kortspilldag da!

7 kommentarer:

  1. Hurra for kortspill!
    Stas for ungene å være sammen med de voksne i spill,jeg tenker at kortspill og de gamle brettspillene er kjempefine. Kanskje først og fremst for den fine samhandlingen..

    SvarSlett
  2. Åå, så koselig å bli minnet på de enkle spillene som passer for de yngste - et godt tips var det :-) Husker at vi spilte mye yatzy da de eldste to var mindre, nå er det vel snart tida for å ta opp de aktivitetene igjen. Det er en hyggelig bonus ved å få barn i flere "omganger" - man får oppleve om igjen flere sånne stadier som man seinere kikker litt vemodig og lengselsfullt tilbake på... Ellers spiller vi en del kort når vi store skal kose oss sammen om kvelden her hjemme. Da er vi to voksne, en tolvåring og en på straks atten, og vi pleier å spille "en kort og en lang". Ler oss alltid halvt i hjel underveis, og kommer aldri helt i mål fordi vi tuller så mye. Synes det er så godt at guttene våre som er så store fortsatt synes det er like fint å finne på noe sammen med oss!
    Klem, KristinB :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å ha deg tilbake Kristin! En kort og en lang skulle jeg gjerne kunnet!

      Slett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!